BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, April 1, 2007

writers write,if u want 2 b writer,just write




بدايتن كدا انا اصلن عمرى فى حياتى ماجربت اكتب
ولا اصلا كنت بفكر انى عاوزه اكتب
حتى ديمن كنت ببص لاشخاص ما اعرفهم واقول
سبحان الله الناس دى بتجيب الكلام ده منين
واقول انا عمرى ما هبقى كده بس والله من غير حسد بدليل ما شاء الله
كل واحد فيهم عامل بلوجايه احسن من التانيه
وفضلت المشكله دى عندى بس ماكنتش مارقانى
يعنى مكنتش بقول انا عاوزه اكتب بس للاسف مش بعرف
العكس كان الموضوع عندى بسيط جدن
بس فى وقت من الاوقات لقيت كل الاشخاص اللى حوليا بيعرفو يكتبو
وكمان كنت بحس لما واحد فيهم بيكون متضايق ويكتب اى حاجه سواء شعر او
خواطر بيرتاح فقلت لنفسى بما انى اصلن لما بكون متضايقه مش بحب افضفض لحد
فقلت ممكن لو جربت اكتب هحس ان دا احسن ليا كتير فى حالات الكآبه المتكرره
فجربت بس للاسف التجربه بائت بالفشل لانى قعدت اكتب فى نقطه واحده من الحاجات
اللى مضايقانى فى صفحتين وانا بقى يومها كنت متضيقه تقريبا من الحياه كلها
فقلت لنفسى ده كله فى نقطة واحده امال بقى لو كملت ايه اللى هيحصل
ومن يومها وانا قلت كــفــــــــــــايـــــــــــــة
بس مرت الايام وفوجئت لقيت حاجه جديده كل الناس اللى حالهم زى حالى اتلمت عليها
وعاجباهم اوى وشبه لقو فيها نفسهم بعد ما كانوووو....الا وهى
عــالـم البــلوجـات السـحـرى
فساعتها فرحت جدن لما عرفت اننا لقينا حاجه تلمنا وتعبر عننا
فى نفس الوقت كنت زعلانه لانها تعتمد اعتماد رئيسى على الكتابه
ساعتها بقى لقيت المشكله القديمه بدات تنط فى وشى تانى
وبما ان الكل اقتنع بفكرةالبلوجات وداس فيها كمان فانا بكده فرض عليا الواقع
انى ابقى زيهم مش تقليد اعمى
لا العكس دا حب فى انى ابقى موجوده فى وسط الناس دى حتى لو مكنتش بحب الكتابه
واللى شجعنى اكتر انى مقتنعه ان مفيش حاجه الانسان ميعرفش يعملها
لاننا اخدنا فى التنميه البشيه جمله جمده جدن
(كل شئ يمكن اكتسلبه ماعدا النبوه)
ومن يوم ما قررت ابدا رحلتى الشاقه مع الكتابه وانا مفيش يوم بيعدى
عليا مرتاحه انام زى البنى ادمين الطبيعيين او اصحى زيهم كل يوم قبل ماانام
افضل بالساعات افكر فى بوست اكتبه جت لى افكر بعدد شعر راسى
طول اليوم مواضيع ريحه ومواضيع جايه وبعد مااقول
خلاص هبدا بده اخيرن لقيته للاسف اول ماامسك القلم الاقى الكلام طار
وساعات تانيه الاقى ربنا فتح عليا ومن كترالكلام و الافكار الاقى كل حاجه دخلت فى بعضها
ساعتها احس انى عاوزه اشد شعرى او اضرب نفسى باى حاجه على دماغى عشان افوق
واللى يشللنى اكتر بقى ولا حرام مكنش بيشللنى كان بيحمسنى اكتر
ان كان فى ناس عندهم نفس مشكلتى مع الكتابه
فجاه لقيتهم ماشاء الله مبيبطلوش يصحو يكتبو وينامو وهم بيكتبو
دا حتى ساعات كانو بيصحو من النوم عشان يكتبو وينامو تانى
المهم يعنى انى بعد محاولات مستميته لكتابة اول بوست قلت ابد بده
عشان تدعولى
والقاكم فى البوست الجاى ان شاء الله
سلاااااااام

19 comments:

bRoBaGaNdA said...

بداية بسم الله الرحمن الرحيم
انا مبسوط جدا جدا يا رومى انك كتبتى احساسك المخنوق جواكى من زمان ده لأن انا والله بجد كنت ناوى اعمل زيك كدة لكن انا يوم ما كتبت البلوج كنت فى حالة يرثى لها وكنت محتاج انى اكتب مش عشان انى اشتكى لحد ولا عشان ان حد يحل لى حاجة لكن بجد طلع منى بأسهاب كدة وانتى اكتر واحدة عارفه لأنك كنت شايفانى وانا بكتب انا مش هتكلم على نفسى كتير عشان انا معملتش حاجة انا مجرد حطيت احساس جوايا.
وعايزك بقى من هنا ورايح تكتبى اللى جواكى على طول يعنى اول ما يجى فى بالك حاجة تجرى على ورقة وتكتبيها بدون تعديل وبدون تنسيق وبدون مراجعة لأن كل ده بيشتت الذهن زى ما بتقولى وعلى فكرة انك تكتبى لاول مرة ده شىء صعب لكن الأصعب منه انك تستمرى فعشان كدة لازم تخلى لنفسك طريقة معينة تجيبى بيها الأفكار وطريقة للكتابة يعنى من الأخر استايل خاص بيكى يفضل معاكى دايما كل ماتيجى تكتبى حاجة جديدة وتعملى لنفسك مود معين حواليكى وانت بتكتبى وحاولى تقرى كتير من الأشعار مثلا والمقالات بس تكون فى اتجاه معين عشان متتشتتيش كده فى الاول

انا كل الكلام اللى انا قلته ده عن تجربة بجد وكل الحجات دى كان ليها نصيب كبير فى كتابتى للبلوجاية على الأقل فى نقطة التشبيهات والقوافى وهكذا وهكذا عشان انا زهقت بقى:)

imagination.... life i ur creation

3ashe2elro7 said...

مبرووووووووك يا بوتانست .. هيه مش بتتكب كده برده
ف الأول مكنتش مقتنع بفكره البلوجات دى
لانها كانت عندى بتمثل الناس اللى بتتكلم ف السياسه و طبعا كلام زى عدمه ملوش لازمه بس لما بدأت اقرأ لقيت الوجه التانى من العالم ده و عملت البلوج و قعدت شويه لحد ما كتبت اول بوست و كان برده بسبب خنقه و كلمه زعلتنى من حد بحبه اوى
المهم من بعدها بحس بسعاده اوى لما اكتب بوست بالذات لو هتكتب حاجه انت عايز تقولها او فكره محتار فيها و عايز نتشوف رأى الناس فيها ايه
عايز تقول للناس رساله من خلال كلامك
يعنى تكتب علشان هدف و اكيد طبعا
لازم تحترم كيبوردك .. زمان كان بيقولوها تحترم قلمك ..بس الدنيا اتغيرت
و تانى مره مبرووووك يا بوتانست

WhItE HeArT said...

هبدأ زي الدكتور شريف واقول بسم الله الرحمن الرحيم

اولا انا اول مرة بجد بجد اشوف حد مش بيفضفض لحد مش بيكتب
لإن دايما اي واحد مش بيفضفض لحد بيتخنق من جوا فمش هقول جنون هوه شيء طبيعي انه يفضف لنفسه التانية او روحه التانية فبيكتب لنفسه كلام بيوصل شيء مخنوق جواه او احساس عاوز يطلعه ممكن يديه لأي حد يقراه التانية يفهمه لو كان قريب منه من غير ما يتكلموا في الموضوع

انا طبعا ادعيلك بالتوفيق وان شاء الله هتكتبي حاجات جميله جدا وعاوز اقول لك على حاجة انا كل حاجة بكتبها مش بفكر فيها قبل مااكتبها ماعدا القصة الشعرية الاخيرة

اروح امسك الورقه والقلم واقعد الاقي جمله جت في بالي اكتبها
الاقي التانية وراها علشان لازم تظبط الاولانيه وهكذا لحد ماالاقي نفسي كاتب قصيدة او خاطرة جميله انا حاسسها وحاجة كنت فعلا بفكر فيها طلعت من جوايا من غير مااقصد

ربنا معاكي يارب

BoTaNesToKeeSoo said...

الاخ العزيز بروباجامده

بدايتن توشكر يا سى شريو وبجد دا شرف لينا ان سعادتك اول حد يرد على اول بوست فى بلوجتى المتواضعه تسلم هيك الانامل اللى كتبت الكومننت ويسلم هيك المخ اللى اللفه

عندك حق فعلن الكتابه دى طلعت حاجه جامده جدن ووالله بتريح اوى وكمان بتساعدك انك تفهم مشاكلك وتلاقيلها حلول لانها بتخليك تناقشها بطريقه منظمه الى جانب انها بتفجر جزء كبير من الطاقه اللى جواك خصوصا وانت متضايق مش لمجرد انك تدخل الناس فى مشاكلك لانى اصلن مش بحب كده وانت عارف

و برده عندك حق فى حكاية انى اقرا كتير عشان اعرف اكتب والنصيحه دى حلاوه قاللى عليها قبل كده وقاللى كمان انها فرقت معاه كتير معاه فى اسلوب كتابته

وبردو حتة الاستايل والموود الخاصين دول انا ان شاء الله ناويه على كده

شديده يا باشا كلمة اسهاب دى ولا كمان بدون تنسيق ومراجعه وحط اربع خطوط ونص تحت مراجعه(ابتسامه صفراء) انا كان عندى سؤال انت زهقت من ايه؟؟

سلامو عليكو

BoTaNesToKeeSoo said...

لولولولوى
الله يبارك فى حضرتك يا بيش مهندس... مش بتتكتب كدا بردو ....نورت البلوجه

عندك حق انا لو رجعت بزاكرتى لورا سنه كدا او سنه ونص ايام بلوجة منال وعلاء كانت كل فكرتى عن البلوجات انها بتودى لعالم سمسم واصحابه ....وطبعن احنا فى غنى عنهم مهو مش هنا وهناك؟

وبالنسبه لبلوجتك فعلن بحسسها متميزه انت ممكن ما تلاقيش فيها شعر او كلام موزون مع ذلك تحب تقراها اوى لانك زى ما بتقول معبره جدن وساعات كتير تقول كلام احنا عاوزين نقوله .اما بالنسبه اننا نوصل رساله من خلال البوست فدا شئ مهم جدن من وجهة نظرى عشان ما نبقاش بنضيع وقت بعض وانا شخصيا نفسى من خلال بلوجتى اعمل كده بس اكيد لسه قدامى شويه منا لسه جديده فى الكار

وطبعن احترامك لكى بوردك من حترامك لنفسك..ولا ايه؟؟؟

BoTaNesToKeeSoo said...

ايه ده بتقولو مين يا ولاد...هندسة عين شمس بزات نفسيتها عندنا ..يا دى اللايت يا دى اللايت منور البلوجه ياذو الفولت اللى اكبر من الفولت اللى بياين الهوا

هبدا زيك وزى الدكتور صحبك ..بسم الله الرحمن الرحيم

هى فعلن غريبه انى مش بحب افضفض ولا بعرف اكتب بس هنعمل ايه مقدر ومكتوب ...بس اطمن مش هوصل لدرجة الجنون لانى الحمد لله بدات اكتب

على فكره يا وايت هارت انا لما سبت نفسى عالاخر ومحطيتش اى قيود على تفكيرى لقيت فعلن القلم بيكتب لوحده

وبعدين فى حاجه تانيه مهمه عندى بالزات لانى بتمتع بزهيمر عالى وهى انى اول ما تيجيلى الفكره امسك ورقه وقلم زى ما قال شريف. احكيلك موقف فى مره وانا ريحه انام جت لى فكرة موضوع بجد كانت شديده وتخيلت بقى ان فى حد قدامى بكلمه لحد ما ختمت الموضوع بعدها قلت انام واول مااصحى هكتبه....انا نمت وصحيت كمان بس للاسف كنت نسيت اصلن الموضوع بيتكلم عن ايه ...ساعتها كنت مستكنييصه من نفسى عالاخر

بشكرك عالدعاء اللى انت هرتنى بيه وربنا معانا كلنا ومستنيين قصيدتك الجايه يا بشمهندس .بس ايه روحك التانيه دى ليها علاقه ب...بسم الله الرحمن الرحيم اللى تحت الارض

bRoBaGaNdA said...

على فكرة احلى حاجة انك تبتدى كلامك بال بسملة يعنى انا نفسى افهم انتو بتكرروها بنوع من الأستهزاء ده اولن

ثانيا انا بصراحة يا جماعة ملاحظ موضوع التويل الشنيع فى الكومنتات لدرجة الطهقان بجد فياريت اننا نقلل ونخسس كومنتاتنا شوية وتبقى سيمبل ومعبرة ومؤثرة وجميله وبعيده عن الغموض (يعنى بمعنى اصح ميكنش سيم بين شخصين محدش فاهمه غيرهم)

ثالثا انا زهقت بردو يا رومى واخدجه بالك وبقول كفاية من وقتى


imaginaion ....life is ur creation

Halawa said...

مبروك وألف مبروك
فرحان بجد

sakayar said...

مبرووك أولا ع المداونة
ومبروك ثانيا على بداية الكتابة
الكتابة موهبة متى اكتشفتك فلا تتركها... أيوة الكتابة هيه اللي بتكتشف صاحبها .... أنا من أيام المدرسة فـ اعدادي وانا بكتب ... لكن فيه كتابة بنحب الناس تشاركنا في قرايتها ... وفيه كتابة بنحب نكتبها لنفسنا
شكرا إنك شاركتينا كتابتك

Anonymous said...

مبروك والف مبرووووووووووك
جميع كل البلوجات نورت
ربنا يعينك وهتقدري تكتبي ان شاء الله
وهتبقي حد جامد لان جواكي شخص لم يكتشف بعد بس اشعر انه قد اوشك على الانفجار
بجد مبسوطه الالوان رائعه
onetruething

Anonymous said...

اولا مبروك على المدونه
ثانيا اكتبى اكتبى اكتبى
حتى لو شايفه انك مش بتعرفى افضلى اكتبى لحد متعرفى
ومبروك يا جميل وسلامى ليكى

BoTaNesToKeeSoo said...

حلاوه

الله يبارك فى سعاتك وانا والله فرحانه عشان انت فرحان

سكايار

الله يبارك فيك انا متفقه معاك ان الكتابه بتساعد الانسان على اكتشاف نفسه . وبالنسبه للكتابات اللى محدش بيشوفها دى بقيت بحس انها متعه .عفون لا شكر على واجب



نو ترو ثينج


ازيك يا فرعه؟؟ الله يبارك فيكى وتسلميلى لانك الوحيده اللى علقتيلى عالالوان وبعدين يا ستى دى اقل حاجه عندى بس عندى استفسار صغيور هو ايه الشخص اللى لم يكتشف بعد وبعدين يا ستى بلاش سيرة انفجارات فى بلوجتى دى بلوجه محترمه ماااشى؟؟


شيماء

اهلا بيكى فى البلوجه تشربى شاى ولا قهوه؟؟ انا تحت امرك. الله يبارك فيكى يا جميل وحاضر حاضر حاضر هكتب
هو انتى يا شيماء تعرفينى؟ولا لا؟ عالعموم تشرفنا يا ستى وشكرن على ردك

Menas said...

بييييييييييييييييييب
انا جيت
طبعا طبعا نورت البلوجه

مبرووووووووك يا حتت جبنه رومى جديدة

اسف على التاخير
مش منى من الكمبيوتر والله

وحكايه الكتابه د صدقينى بتيجى لوحدها
بس هى النيه

انا فرحانه انك قيتى وسطنا فى عالم البلوجات
وعلى فكرة انا مش داخله ارد على اللى كتباه
انا دخله عشان اقولك يا اهلا وياسهلا
وبجد بجد فرحانه

kingmody said...

بسم الله الرحمن الريحم
طبعا الكتابة بتريح جدا جدا
انا عن نفسي مش برتاح الا لما اجيب القلم والورقة واكتب شعر اطلع فيه كل همي عشان تقريبا مش بحب افضفض لحد او الي بحب افضفضلهم مش معايا داوقتي
المهم مبروك على البلوجاية ولونها متأخرة اوي
اما حكاية الكتابة فالكتابة بتيجي بتمرس والتعود

كائن نورانى said...

لولولولولولولولولولولىىىىىىىىى


اعزائى القراء نزف لكم هذا الخبر الهام لقد انحشرت وانضمت لعالم البلوجات الصغنتوتة اللذيذة ورمى

فهنيئن للبلوجات هذا النضمام الرائع

ونعتذر عن عدم اقامة الحفلات والليالى الملاح

وذلك لظروف الميتم اللى فى العمارة ولكنى تقبلى منا خالص التحيات والسلامات

وشدى حيلك بطلى تكترى من الافكار وركزى فى حاجة حاجة

وهتقدرى يا رورو

منتظرين البوست الجامد جدن اللى جاى

ربنا يسهل ويتدلى الى الكى بورد ويتكتب
يا مسهل

الوانك توووووحفه وصورك تووحفتين

بس دا النورمال يا بيوتى

يلا سلاموتو

مجـلة جــوا نـا said...

انتي فين خشي قوللي رأيك ودوسي
ربنا معاكي

BoTaNesToKeeSoo said...

مينوس

ازيــــــك والله وحشانى يا بتاعة اداب
بالنسبه لنورتى البلوجه فانا اعترض
الله يبارك فيكى سلمى على انوس


الكينج

يا دى اللايت اهلن وسهلن بيك يا فندم ربنا يجمعك باللى بتحب تفضفضلهم يا سيدى قريب الله يبارك فيك يا محمود وربنا معانا فى حكاية التعود دى انما التانيه اسمها ممارسه مش تمرس اين مفردات اللغه يا استاذ حجازى




الكائن

ايه المقدمه الجامده دى توشكرى يا ستى وبالنسبه للبوست الجى اطمنى قريب جدن بس سعاتك عارفه انا مش فاضيه اهرش لان الامتحانات خلاص زقت الابواب ودخلت فدعواتك بقى انها تتدلى للكىبورد و تسلمى يا زوزيتا على مديحك فى الالوان بس اديكى قلتى دا النورمال بتاعى


جوانا
بسم الله الرحمن الرحيم انا هنا يا فندم والله بس انا مقعدش عالكمبيوتر من يوم ما بعت الميل لجوانا روح بجد مجهود فوق الفظيع ربنا يتقبل

the only thing better than love is freedom said...

thanks to the policy of our country who succeded in destroying our dream our futur and our minds

the only thing better than love is freedom said...

3ala raay el massal okht el wez 3awam we toolma zozo okhtek hatshoffy keter